VEMEL ondernemen voor aankomende ondernemers

VEMEL ondernemen doe ik al lang. Altijd met groepen min of meer ervaren ondernemers. Tot begin dit jaar. SintLucas Creative Community bood me de kans om te VEMEL-en met een groep studenten Media Vormgeving. Toekomstige ondernemers, zoals ze zelf aangaven.

Omdat ik VEMEL ondernemen ook zie als een leerweg om de gewone problemen te voorkomen, wilde ik graag aan de slag met deze ondernemers in de dop. En zo ging ik ‘terug naar Boxtel’, waar eens de basis werd gelegd voor mijn latere loopbaan.

Geen antwoorden, maar vragen
De eerste SintLucas VEMEL-ondernemen-leerweg ooit bestond uit 7 wekelijkse bijeenkomsten. “Oh wat lief” riep Lonneke, toen ik zei dat ik me wat nerveus en opgewonden voelde. Ik was benieuwd hoe deze ondernemende twins mijn (werk)colleges zouden ervaren. Of zij door vragen te stellen de ander dichter bij de eigen oplossing konden brengen. Wat dat is de kern van VEMEL.
Een van de andere docenten was stellig: “Ze willen geen vragen, ze willen antwoorden!”

De doorbraak
Bij de eerste oefeningen riep Milou geïrriteerd: “Vragen stellen aan iemand die een vraag stelt? Belachelijk!” Ja, vragen stellen lijkt een omweg als je antwoorden zoekt. En ook ik moest mijn weg met deze groep nog vinden. Maar het was een goeie groep, gaandeweg worstelden we ons via verschillende VEMEL-vormen naar de eigen oplossingen voor hun individuele vraagstukken.

De 6e bijeenkomst bracht een geschenk. De groep werkte aan een opdracht voor een ‘ongemakkelijke’ klant. Ik stelde voor om er een groepsvraagstuk van te maken. Tom verwoordde de groepsvraag: “Hoe kunnen wij omgaan met de onredelijke eisen van onze klant?” In het vragenspel werden ze zich bewust van de onderlinge irritaties over elkaars gedrag en inzet. En hoe ze die irritaties projecteerden op de klant. En dat de onredelijkheid van de klant het gevolg was van hun interne verdeeldheid. Na dóórvragen besloten ze zich eerlijk naar elkaar uit te spreken, om hun klant een eensgezind en maximaal haalbaar resultaat te kunnen presenteren. Probleem opgelost.

Kers op de taart
Deze toekomstige ondernemers zullen ongetwijfeld in hun zoektocht naar snelle en eenduidige antwoorden van anderen, nog regelmatig van de eigen koers afdwalen. 
Maar ze zullen ook betere vragen gaan stellen. Ze hebben immers ‘aan den lijve’ ervaren, dat tot zelfreflectie uitnodigende vragen, naar zélf ontdekte inzichten en acties leiden. En die beklijven beter.

In de 7e bijeenkomst, bij de taart van SintLucas, plaatste Julie namens de groep de kers: “Je VEMEL ondernemen lessen hebben ons als groep dichter bij elkaar gebracht.” Dankbaar zette ik koers naar huis.